söndag 26 juli 2015

Slovenien 2015

Nu har vi äntligen fått tid till att skriva ihop en liten sammanfattning av vår fiskevecka i Slovenien.
Så nu skruvar vi tillbaka tiden ett par veckar och drömmer oss tillbaka till ett land 150mil söder om oss!

Det var tisdag förmiddag och solen välkomnade oss glatt när vi gick ut genom dörrarna på Venice Marco Polo AirPort. Flygresan ner till Venedig gick som planerat och efter att vi stuvat in all vår packning i vår vita bergspanda gav vi oss iväg mot Slovenien.
Samtidigt som landskapet blev allt mer kuperat tornade stora, tunga, svarta moln upp sig över bergstopparna som inom kort var helt försvunna och regnet började störta ner från himlen.
Hel*ete tänkte vi medan vi nu började se de bruna färgade vattnet i Soca och kunde bara inse faktum att den mardröms prognosen de utlovat med 95 mm regn stämde mycket bra :/

Det var blandade känslor när vi anlände till vårt boende på Apartment Taljat i Most na Soci. Ända sedan förra året vi var här, hade vi sett fram emot en ny vecka av fiske i de kristallklara slovenska strömmarna, men nu var förutsättningarna helt annorlunda. Vi lastade av våra saker från bilen och körde ut en runda för att se om det överhuvudtaget var lönt att ens fundera på att fiska kommande dag. Efter att vi varit i kontakt med både  Emin Lager och Blaz Mocnik och skickat ett antal bilder på de olika åarna kunde vi dra slutsatsen att några vatten klarat sig bättre än andra. Vi fick till och med höra att marmorata fisket ofta blev riktigt bra efter sådant här väder och nu var det inte längre några tvivel om att vi skulle fiska kommande dag. Jag menar det var ju trots allt det vi kom hit för..

Första dagen/morgonen valde vi att fiska i trebuscica, mest på grund av att den var någorlunda klar jämfört med de resterande men också en väldigt trevlig å att smyga längs med en tidig morgon medan solen sakta letar sig upp över bergstopparna. Vi hade bestämt oss för att det var 100% fokus på marmorata och då kändes chanserna störst med streamers. Allt eftersom vi kom längre och längre uppströms i ån blev det också svårare och svårare hinder att passera.  Ån blev smal och klippkanterna branta och höga. Det gick så pass långt så att vi till sist hamnade i ett sådant läge att vi nästan varken kom fram eller tillbaka.

Vi hade med nöd och näppe lyckats ta oss upp och förbi en djup stark ström och satt nu båda två med vars en trädstam som stöd under fötterna för att inte börja kasa och riskera att falla ner de 10meterna ner mot vattnet och stenarna där under. Vi började nu inse att för varje nytt hinder vi passera väntade ett ännu värre framför. Vi låg där lutandes mot berget och tittade ner för stupet och kunde nu konstatera att vi omöjligt skulle kunna ta oss längre utan att riskera våra liv på riktigt! Vi tog här beslutet att vända om och ta oss ner igen.
Oscar med resans första marmorata!
Under morgonen/dagen var fisket trögt men trots det lyckades vi landa resans första mycket vackra marmorata öring, vilket såklart gav mersmak.

Där efter blev allt plötsligt mycket behagligare och lättare. Vi landade ett par marmorator varje dag och det var speciellt på kvällarna som vi upplevde det bästa fisket.

Robin med en 50cm marmorata precis innan skymning! :)

Under veckans gång blev det mycket streamerfiske med sjunklina, spön i #8-9 och vita stora streamers, men efterhand som vattnet klarnade upp började man nu också se fler vak och kunna sightfiska lättare.

Vi bodde på Apartment Taljat beläget i Most Na Soci ca 5 km söder om Tolmin som är ortens största by. Här hittar man i stort sätt allt man behöver. Fiskekort kan man köpa på flera ställen bara att fråga på ens boende, troligtvis säljer även dem fiskekort för området kring soca dalen.

De första dagarna tillbringade vi i detta område i åarna Soca, Idrija, Tolminka, Trebuscica, även baca är en trevlig å men hade tagit mest stryk av regnet och var i princip inte fiskbar på hela veckan iallafall inte de tre första dagarna då vi fiska i detta området.

En slank men lång marmorata!

Några slovenska pilser slank ner under veckans lopp

En riktigt superbra kväll vid Soca!
A small marbel trout is still a fantastic beautiful fish!

I slutet på vecka besökte vi Idrija:s trofe sträcka två dagar vilket också blev resans två coolaste dagar utan tvekan! Det är förövrigt också här stora delar av den grymma filmen "Where the big fish rises, Part I"  är inspelad,
av killarna Emin Lager och Alexander Lexen från Leech!

Här var möjligheterna många när vi anlände kl:05:00 på morgonen! Spöna låg riggade i bilen och fy f*n vad taggade vi var på att börja fiska denna morgon. Det var dessa två dagarna vi sett framemot och det var nu eller aldrig!

Oscar smyger ner i vattnet för att
kasta på en större fisk vi hittat,
och det dröjer inte länge innan
Robin har guidat Oscars kast rätt
uppifrån bron och fisken klipper
flugan självsäkert!

Det var en oerhört spännande kamp som inte var slut på ett ögonblick, vilket fick sin förklaring när vi landat fisken och kunde skåda denna otroliga båge.

En jätte vacker vild regnbåge!

Efter en sådan start på dagen fortsatte det bara flyta på och marmorata öringarna, regnbågarna och öringarna avlöste därefter varandra med jämna mellanrum.

Marble

Marmorata tagen på torrfluga

Det är inte varje dag man har chansen
att fiska på vakande marmorata öringar
och vilda regnbågar i ett kristallklart
vatten i 28 graders värme, det kändes
emellanåt helt overkligt!
Att kunna stå utvadad till knäna och iakta en vakande fisk intill bortre strömkanten för att sedan presentera sin fluga och följa hela händelse förloppet när fisken stiger upp och suger i sig flugan är oslagbart.
Vi krokade flertalet fiskar på både torrt och streamer under dessa två dagarna vilket fick bli en grym avslutning på en fantastisk vecka i Slovenien. Vi hade inte turen med oss att landa någon riktig trofe marmorata denna gången men är trots det mycket nöjda med veckan! För fler bilder från resan ber vi er besöka galleriet på vår hemsida som ni hittar länk till längst ner i detta inlägget :)